20.09.2018

Верховний Суд – Фарма 1:0 або що робити, щоб виграти другий тайм

18-19 вересня 2018 року в Києві відбулася 12-я Спеціалізована конференція-практикум «Фармбюджет-2019», організаторами виступила компанія «МОРІОН», «Партнерську підтримку надали Асоціація міжнародних фармацевтичних виробників «AIPM Ukraine», Асоціація виробників інноваційних лікарських засобів «APRaD», Європейська Бізнес Асоціація (EBA), ГО «Аптечна професійна асоціація України» (АПАУ), Асоціація «Оператори ринку медичних виробів» (АОРМВ), ГО «ФАРМУКРАЇНА», Юридична фірма «ОМП». Генеральний інформаційний партнер - «Тижневик АПТЕКА». Учасники конференції-практикуму протягом двох насичених днів отримали можливість ознайомитися з актуальними тенденціями фармацевтичного ринку, обговорити останні зміни в законодавстві, поговорити про тенденції в сфері промоції та реклами фармацевтичної продукції і поділитися думкою щодо безлічі гострих і дискусійних тем. В якості доповідачів виступили визнані експерти ринку, представники всіх ланок фармбізнесу, регуляторних органів та державних установ, юридичних та інвестиційних компаній.

Микола Орлов у своїй доповіді Верховний Суд – Фарма 1:0 або що робити, щоб виграти другий тайм, зазначив, що наразі є чотири оприлюднених рішення АМКУ проти транснаціональних фармацевтичних виробників, з яких прослідковуються основні ідеї, а саме:

  • монополізації імпорту через створення української дочірньої компанії – імпортера;
  • встановлення контролю над рухом товарів в Україні шляхом обмеження експорту з України, отриманням інформації про рух товару по Україні та надання системи знижок дистриб’юторам;
  • антиконкурентні узгоджені дії, що призвели до завищення ціни під час державних закупівель лікарських засобів.

(Підтримка Верховним Судом України рішення АМКУ (14 серпня 2018 року)

Чому нам не подобається рішення АМКУ…

Візьмемо на себе сміливість стверджувати, що АМКУ не навів аргументів на користь жодного зі своїх тверджень:

  • АМКУ не навів випадків зменшення кола дистриб’юторів до і після «монополізації імпорту» через дочірню компанію або інших змін – відкритим залишається питання, чи взагалі змінилася ситуація порівняно з продажами на українських дистриб’юторів від неукраїнської компанії групи;
  • АМКУ традиційно засуджує збирання та передача інформації щодо руху ВЛАСНИХ товарів фарм-виробниками – логіка такої позиції є більш ніж сумнівною;
  • АМКУ також не заглиблювався в аналіз негативних наслідків надання знижок дистриб’юторам;
  • подекуди АМКУ сам констатував, що різним дистриб’юторам надавалися різні знижки, тобто надавати різні знижки погано, надавати однакові знижки ще гірше.

За що ж штрафують?

І найцікавіше – штрафують за завищення цін внаслідок отримання ретробонусів, при цьому:

  • АМКУ штрафує лише щодо випадків державних закупівель (в інших випадках не було завищення цін? завищення ціни відбувається лише, коли є регульована націнка чи так просто легше рахувати?).
  • АМКУ не заглиблюється в аналіз питання, як можна врахувати ретробонуси, які надаються в кінці року і не завжди надаються (описані випадки, коли дистриб’ютор їх узагалі не отримав).
  • АМКУ не переймається питанням обґрунтування того, який вплив надання знижок мало на конкуренцію (якщо ціни були завищені, то повинні були бути конкуренти, які б цим скористалися під час державних закупівель принаймні щодо препаратів, які мають аналоги…, як було обмежено доступ до ринку інших суб’єктів господарювання…).

Чи існує взагалі струнка внутрішньо узгоджена позиція АМКУ щодо знижок та їхнього застосування?

Позиція Феміди…

  • Суди не звертають увагу на «нестиковки» в рішеннях АМКУ…
  • Верховний Суд з цим погоджується… тобто, вони погоджуються з висновком, а методи доведення неважливі…
  • Справа набуває ознак «політичної»…

P.S. Тільки у єдності можливо достойно відстоювати свою позицію.

Ігор Огороднійчук у своїй доповіді розглянув тенденції щодо промоції і реклами у нових законопроектах від Уряду.



Назад
Адреса:
01033, м. Київ, вул. Тарасівська, 9
Тел:     +38 044 391 30 01
Факс:  +38 044 391 30 02
E-mail:  office@omp.com.ua